Sprekers 2 juni

Sprekers 2 juni

Tijdens de vierde editie hebben we een gevarieerd programma, met veel inspirerende sprekers. Leer ze hier alvast een beetje kennen.

Lisa van Blaricum, manager MVO a.s.r.

Hoe duurzame renovatie een logisch gevolg is van de duurzaamheidsambities van a.s.r.

a.s.r. is een verzekeraar die maatschappelijk bewust wil zijn. De keuze om het kantoor duurzaam te renoveren is daar een logisch gevolg van. Het duurzaam gerenoveerde kantoor van a.s.r. is eind 2015 opgeleverd en in 2016 officieel geopend door minister Dijsselbloem. Het kantoor van a.s.r. is met 85.000 m² één van de grootste kantoorgebouwen in Nederland.  Sinds de oplevering heeft het kantoor vele prijzen gewonnen. Van Bouwpluim tot Meest duurzaam gerenoveerde kantoor van Nederland. Het hernieuwde kantoor telt 2.800 werkplekken voor 4.000 fte’s en is volledig ingericht om Het Nieuwe Werken te faciliteren. Daarnaast is het kantoor toegankelijk voor derden. De renovatie was een complex en integraal project, met name omdat het pand werd gerenoveerd terwijl grote delen ervan in gebruik bleven. Op het eindresultaat zijn we trots: onder andere 98% van het bouwafval is hergebruikt, het BREEAM Excellent certificaat is behaald, het energielabel is van G naar A++ gegaan, exploitatiekosten zijn significant gedaald en het kantoor voldoet volledig aan de huidige maatstaven van duurzaamheid, comfort en uitstraling.

 

Roos Spekman is verantwoordelijk voor Sociaal Inkopen vanuit de Social Impact Factory. De Social Impact Factory is het platform waar gevestigde organisaties uit het gehele land, sociaal ondernemers uit de stad en initiatieven uit de wijk samen ondernemende en innovatieve oplossingen bedenken voor maatschappelijke en ecologische uitdagingen.
Eén van de diensten waar de Social Impact Factory zich voor inzet is sociaal inkopen: het inkopen van producten en diensten bij sociaal ondernemers. Het doel is dat sociaal ondernemers meer opdrachten krijgen, zodat zij kunnen groeien in omzet én meer impact kunnen realiseren. Bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsparticipatie, duurzaamheid, sociale inclusie of eenzaamheid. Op deze manier kan je als publieke of private organisatie impact realiseren met je inkoop!
Elisabetta Manunza is sinds 2009 hoogleraar Europees en Internationaal aanbestedingsrecht aan de Universiteit Utrecht. Voorheen werkte ze als expert in kroongetuigenzaken in de strijd tegen criminele organisaties. In dat verband constateerde hoe destructief de effecten zijn van onrechtmatige aanbestedingssystemen op de globale economie en dus op de open samenlevingen. Overtuigd dat alleen kennis kan bijdragen aan de bestrijding daarvan, richtte zij in 2013 samen met collega hoogleraar Jan Telgen, het Public Procurement Research Centre, een interdisciplinair samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht en de Universiteit Twente (www.pprc.eu) dat zich richt op een betere benutting, regulering, stimulering en sociale benutting van de markt voor overheidsopdrachten. In PPRC verband schreef zij in 2016 voor BiZa het Juridisch Leaflet Maatschappelijk Aanbestedenhttps://www.pianoo.nl/sites/default/files/documents/documents/juridischeleafletmaatschappelijkaanbesteden-augustus2015.pdf
In november 2016 werd zij per decreet van de minister van Veiligheid en Justitie benoemd tot lid van de Kwaliteitscommissie BIBOB (ziehttps://www.justis.nl/Producten/Bibob/wet-bibob/).
Ivar Davids is mede-oprichter van Kirkman Company en helpt organisaties na te denken over hun toekomst en 100% relevantie voor stakeholders. Bestuurders vragen zich steeds vaker af wat het bestaansrecht is van hun organisatie en hoe hun toekomstig businessmodel er uit zou moeten zien. Ivar houdt een spiegel voor, helpt het potentieel in de organisatie te ontdekken en de transformatie vorm te geven. Ivar is expert op het gebied van “Make, Buy & Ally”, nieuwe businessmodellen en samenwerkingsrelaties en deelt zijn kennis en ervaring graag.
Governance by Meaning – Naar het nieuwe normaal voor Bestuur en Toezicht – Michel Verspui (Managing Director YSE & WeShareTalent) en Hans Stellingsma (Voorzitter van diverse toezichthouders)

Vind jij ook dat goed bestuur en toezicht op organisaties belangrijk is? En dat we met jongere generaties meer zouden kunnen betekenen voor organisaties? Niet alleen maar grijze haren in de Raad van Toezicht, maar ook frisse jonge inzichten. Wij zoeken talenten die hier zelf actief een bijdrage aan willen leveren! Wij werken met drie generaties samen aan het verbeteren en vernieuwen van boardteams in de “Governance by Meaning” community. Leren van en met elkaar staat centraal.

Generation Next – Eltjo Benedick (Talent Manager) en Ebba Roessingh (HR & Talent Manager)

YSE is op gebied van diversiteit in generaties verre van een reële afspiegeling van het bedrijfsleven; de gemiddelde leeftijd ligt door onze trainees ruim onder dertig. Dat biedt ons een unieke kijk in wat de generatie Y, geboren tussen 1985 en 2000, belangrijk vindt in een werkgever. We helpen organisaties met het vinden, ontwikkelen en binden van deze generatie, doen onderzoek naar de doelgroep, en begeleiden ze in het ontwikkelen van hun talent. Het is die generatie die in aantallen nu al meer dan de helft van de wereldbevolking uitmaakt en in sneltreinvaart de koopkracht van de Babyboomers zal gaan overtreffen. Termen als ‘zingeving’ en ‘impact op milieu/maatschappij’ zijn belangrijke drijfveren in het vinden van hun ideale werkgever. Het is dus voor organisaties op meerdere vlakken belangrijk deze generatie goed te begrijpen. Ebba en Eltjo delen inzichten in wat de generatie Y, als werknemer én als consument, in organisaties zoekt.

Erik van der Meulen: Gedurende de 25 jaar die Erik’s werkzame leven nu lang is, is ondernemerschap telkens het leidend motief geweest. Dat begon in deeltijd, tijdens zijn studie elektrotechniek, ontwikkelde zich verder in de rol van zelfstandig ondernemer en later als managing partner bij Kirkman Company. Daar heeft Erik de afgelopen 15 jaar, samen met zijn vennoten, aan de wieg gestaan van diverse ‘spin-offs’.

Op dit moment is Erik vooral bezig met het uitbouwen van Powered by Meaning, een ecosysteem van bedrijven die met elkaar de missie delen: “impact realiseren door collectief ondernemerschap”. Erik heeft een passie voor het bedenken en ontwikkelen van nieuwe, creatieve, business ideeën.

Daarbij is het vanzelfsprekend dat naast economische, ook sociale en of maatschappelijke waarde wordt gecreëerd. Daarnaast combineert Erik zijn liefde voor het Afrikaanse continent met zijn fascinatie voor alles rondom het thema leidershap door leiderschaptrails te faciliteren naar de Afrikaanse wildernis namens The Foundation For Natural Leadership.

Rob van den Dool (1965) heeft internationaal recht gestudeerd aan de UvA. Na zijn studie is hij gaan werken bij een multinational en als consultant; hij was directeur van een crossmedia reclamebureau en ook directeur van een racebaan. Daarnaast is hij medeoprichter en oud-bestuurslid van War Child (1994). In 2010 heeft hij samen met Stephan Zeijlemaker Yumeko opgericht.
Sjoerd van der Velden is advocaat. Hij is werkzaam o.a. op het gebied van ondernemingsrecht. Sjoerd is in 2006 voor zichzelf begonnen na bij een traditioneel advocatenkantoor te hebben gewerkt. Hij hield er radicaal andere ideeën op na. BvdV is gebaseerd op de ideeën van de Braziliaan Ricardo Semler (beter bekend als SEMCO-stijl). Vrijheid en verantwoordelijkheid voor álle medewerkers en een goede balans tussen werk en privé. Dit maakt het kantoor uniek. Bij BvdV draait het om autonomie, vakmanschap én zingeving. BvdV is B Corp gecertificeerd. ‘Using business as a force for good’ En in 2016 is BvdV uitgeroepen tot ‘Best for Workers’ Sjoerd behoort tot de oprichters van Social Impact Factory Utrecht: dé landelijke hotspot voor sociaal ondernemen in het door veel Utrechters zogenoemde Staffhorst-pand, tegenover Tivoli Vredenburg. Samen met alle medewerkers blijft Sjoerd op zoek naar vernieuwing.
ConsultingKids; Verfrissende oplossingen voor volwassenvraagstukken gebaseerd op de inspirerende ideeën van kinderen

Het wereldbeeld van kinderen is anders dan dat van volwassenen. Kinderen zijn onbevooroordeeld, stellen vragen die wij als volwassenen niet durven stellen en komen met gedachten die niet bij ons opkomen. ConsultingKids boort deze andere manier van denken aan; Geïnspireerd door de verfrissende ideeën van kinderen komen we tot oplossingen die organisaties en onze samenleving verder helpen.

Hierbij reiken we kinderen methoden en technieken van gerenommeerde adviesbureaus en bekende managementboeken aan, die vertaald zijn naar hun belevingswereld. Zo leren we kinderen probleemoplossende vaardigheden die velen van ons pas later in ons werkende leven meekrijgen, en graag al veel eerder hadden willen weten…

Tijdens deze talk laat Ilona op de Weegh, adviseur bij ConsultingKids zien hoe je de verfrissende denkkracht van kinderen kunt inzetten voor volwassenen vraagstukken. Daarnaast worden uitkomsten en ervaringen van eerdere trajecten gedeeld en… laten we iedereen zelf ook weer heel even kind zijn.

Fanny Claassen – Social Impact Academy

Impact maken en de wereld om ons heen ten goede veranderen. Dat is iets wat Fanny Claassen al jaren met veel passie doet. Maar ze wil meer. Meer impact en een groter bereik. Nederland in beweging brengen. Grote organisaties inspireren om sociaal en duurzaam te ondernemen. Koplopers creëren.

Fanny leeft en beweegt continu in de ‘nieuwe wereld’ en is daarom goed op de hoogte van alle recente maatschappelijke en technologische ontwikkelingen in onze maatschappij.

Haar kennis van sociaal en duurzaam ondernemen en deze nieuwe wereld komen samen in de Social Impact Academy. Een opleidingsprogramma voor veranderaars binnen grote organisaties. Een programma dat jouw organisatie voorloper maakt op het gebied van impact maken en ervoor zorgt dat je een future proof bedrijfsstrategie krijgt. Het creëren van de juiste mindset is hierbij een belangrijk onderdeel.

Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van diverse boeken, waaronder De laatste manager en Fuck de Regels. Hij is initiatiefnemer van het platform nieuworganiseren.nu, dat mensen wil inspireren om op een andere manier hun werk en omgeving te gaan organiseren. Het platform bestaat uit een website, nieuwsbrief en organiseert regelmatig bijeenkomsten en trainingen voor nieuw organiseerders, waaronder het Nieuw Organiseren Festival op 5 oktober. Meer over nieuworganiseren.nu vind je op de site: www.nieuworganiseren.nu/about

Mireille Geijsen combineert ondernemerschap, visie op design en een sterk zakelijk netwerk met doorzettingsvermogen, idealisme en een rotsvaste overtuiging dat het anders kan en anders moet. Ruim 20 jaar werkt Mireille vanuit haar eigen bedrijf als grafisch ontwerper. In 2009 richt ze i-did op “[…] vanuit het volle besef dat we goed voor de aarde moeten zorgen. Daarnaast nemen we veel mensen niet mee in onze groeiende welvaart. Zij missen door sociale omstandigheden vaak de aansluiting. We moeten dus insluiten en niet uitsluiten, de kring groter maken. Dit besef kwam bij mij toen ik kinderen kreeg. Ik voelde me verantwoordelijk voor dit nieuwe leven en wil me daarom inzetten de schoonheid van de wereld en zijn bewoners te behouden. Met i-did wil ik een bijdrage leveren door in een MVO naaitalier van textieloverschotten producten te maken. Een stap dichterbij een sociale en circulaire samenleving.

Mark Hillen –  Wat doe je als Sociaal Ondernemer nu eigenlijk echt anders dan gewone ondernemers. Wat is “impact first”, en hoe vertaal je dat naar beleid en gedrag van je onderneming ? Waarom zijn transparantie, impact meten en het betrekken van stakeholders in je beleid essentiële ingrediënten van sociaal ondernemerschap. Kost dat extra moeite en geld ? En is het dat waard ? Brengt het ook voordelen bijvoorbeeld voor je imago en je marketing. Versterkt het bijvoorbeeld je relatie met investeerders en overheden ? De nieuwe Code Sociaal Ondernemen geeft de principes en handvatten die inhoud te geven aan sociaal ondernemerschap. De Code loopt als een rode draad door deze lezing.”

Maartje Maas is senior communicatieadviseur en sponsormanager bij ASN Bank. Ze is medeverantwoordelijk voor de community Voor de Wereld van Morgen, die tien jaar geleden door ASN bank is gestart om duurzame en sociale ondernemingen verder te laten groeien. Dankzij haar ervaringen in de profit, non-profit en start-up sector heeft ze veel kennis opgedaan van sociaal en duurzaam ondernemen in Nederland.
Marije Lutgendorf works as a crowdfunding advisor since 2013. She co-wrote ‘Crowdfunding, Beyond the Hype’ published in September 2014. She frequently talks and teaches about crowdfunding. Marije believes that building a community is an important condition for successful business these days. To make crowdfunding a sustainable model it is crucial that more and bigger investors become part of the crowd.
Petra Hoogerwerf, Veleda –  Echte winst met een overtuigend businessplan!

Sociale ondernemers combineren winst met impact. Petra Hoogerwerf reikt in de sessie tal van praktische tips aan om een overtuigende businesscase te maken voor financiers en consumenten. Al jarenlang begeleidt bureau Veleda sociale ondernemers bij  vraagstukken rondom opschaling, strategie en fondsenwerving.  Petra is auteur van Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart en publiceert in juni binnenkort haar nieuwe boek Echte winst. In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact.

 

Erik Arkesteijn – KNHM Participaties BV richt zich op hen die ondernemerschap combineren met het behalen van maatschappelijke doelen. Of het gaat om een organisatie die de lokale economie stimuleert of die ouderen meer bij de maatschappij betrekt, KNHM Participaties BV investeert door middel van geld en kennis. Zij maakt ondernemers minder afhankelijk van subsidies, waardoor die meer ruimte hebben om te investeren in kwaliteit en continuïteit.

Programma Manager Erik Arkesteijn laat zien hoe KNHM Participaties als investeerder kijkt naar een sociale onderneming, de impact, het verdienmodel en de wijze van financiering. Erik laat ook zien hoe KNHM Participaties de ondernemingen in haar portfolio verder helpt door coaching.  Hij gaat hierover ook in gesprek met de zaal. De presentatie is voor iedereen interessant die meer wil weten over hoe een (sociaal) investeerder denkt en werkt.

 

Bart Krull is verantwoordelijk voor Buy Social bij Social Enterprise NL. Deze organisatie is aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers, zodat steeds meer maatschappelijke en economische impact kan worden gecreëerd.

Een van onze activiteiten is het stimuleren van sociaal inkopen. Samen met Social Impact Factory geloven wij dat bedrijven en overheden met inkoop impact kunnen maken. Met ons initiatief ‘Buy Social’ stimuleren we sociaal inkopen: inkopen bij sociaal ondernemers. Dat doen we door publieke en private organisaties te informeren over de mogelijkheden van sociaal inkopen en door ze te inspireren en te activeren daarmee aan de slag te gaan.

 

 

Ronald van Schaik is de oprichter van Kaliber Interactive, innovatief bureau voor effectieve merkinteractie. Kaliber ontwikkelt strategieën, concepten, campagnes en platformen voor web, mobiel en fysieke omgevingen. Omdat ontwikkelingen zo enorm snel gaan richt Kaliber zich met een gezonde dosis ‘Ontdekkingsdrift’ op het ontdekken van nieuwe mogelijkheden voor merken door zelf te experimenteren. Inzichten uit hun Inventorslab zetten ze met realiteitszin in voor merken. “Making sense for future-proof brands” noemen ze dat.

 

 

Geert van Dijk, werkzaam bij KplusV zal spreken over Twente Move2Social. In Twente hebben tien partners elkaar gevonden om sociaal ondernemerschap te stimuleren: ROC van Twente, Saxion, Gemeente Enschede, Rabobank Enschede-Haaksbergen, Start Foundation, Wadinko, ROZ Groep, Twente Board, Provincie Overijssel en KplusV. Samen werven en selecteren zij goede ideeën met maatschappelijke impact en ondernemers die deze impact organiseren in een sociale onderneming. Deze ondernemers begeleidt en stimuleert M2S met een intensief programma (tien dagdelen), vijf expertmeetings en begeleidend mentorschap en business coaching door ondernemers vanuit het netwerk. Om uiteindelijk de beste plannen voor te leggen aan een financieringstafel, waarmee plannen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden. Inmiddels is uit bijna 60 aanmeldingen een eerste groep van 11 ondernemers aan het werk met de voorbereiding voor een pitch aan de financieringstafel, met een sociaal businessplan. Het betreft zowel bestaande ondernemers als nieuwe initiatieven. Een tweede groep start na de zomer in 2017. Het concept gaat in meerdere regio’s worden uitgevoerd.

Meer informatie: Twente Move2Social.

 

 

Dr. Leendert de Bell (UU) & Aukje Smit (HU)

Opschalen van sociale ondernemingen: groei in impact
Hoewel veel sociale ondernemingen ambities hebben om te groeien en zo hun maatschappelijke meerwaarde verder te vergroten, blijkt opschalen in de praktijk een van de grootste uitdagingen voor sociale ondernemingen. In veel gevallen overstijgt de impact van een sociale onderneming het lokale niveau niet of nauwelijks. Dit onderzoeksproject, gefinancierd door SiA Raak en uitgevoerd door een consortium van HU en Windesheim Flevoland, richt zich op opschalende sociale ondernemingen: met welke methodes kunnen we zo effectief mogelijk omgaan met belemmerende factoren? Deze methodes kunnen worden ingezet om verdere groei van de sociale impact te realiseren. Onderzoekers Leendert de Bell (Universiteit Utrecht en HU) en Aukje Smit (HU) zullen de eerste resultaten toelichten met betrekking tot de bestaande businessmodellen van de 10 deelnemende sociale ondernemingen.

Dr. Niels Bosma (UU) & Ruben Koekoek (ABN AMRO)

Social Impact Bonds
Bij een Social Impact Bond werken overheden, sociale ondernemers en financiële instellingen actief samen om impact te bereiken in de samenleving. Denk hierbij aan een concreet doel zoals het verminderen van jeugdwerkloosheid bij jongeren die opgegroeid zijn in een kansarme omgeving. Maar hoe werkt zo’n Social Impact Bond nu precies? Wat betekent het voor sociale ondernemers, waarom werken banken hieraan mee en in hoeverre wordt nu echt meer impact behaald? Dat en meer in deze sessie, die de Social Impact Bond van de Buzinezzclub en de Gemeente Utrecht (gefinancierd door ABN AMRO en het Oranjefonds) als voorbeeld neemt. Niels Bosma (Universiteit Utrecht) verzorgt een inleiding over wat er tot dusverre bekend is over dit innovatieve samenwerkingsverband en hoe studenten betrokken zijn bij onderzoek. Ruben Koekoek (ABN AMRO) deelt zijn ervaringen tot dusverre op basis van zijn betrokkenheid in vijf Social Impact Bonds en geeft zijn visie op de toekomst.

Dr. Nesrien Abu Ghazaleh (Hogeschool van Amsterdam)

Vluchtelingenintegratie: van sociaal initiatief naar sociale onderneming
In het afgelopen jaar hebben steeds meer vluchtelingen zich gemeld in Nederland en ook in de metropoolregio Amsterdam. Deze vluchtelingen hebben vaak een traumatische ervaring achter de rug. Om de psychische gesteldheid van vluchtelingen niet te verslechteren, is het van belang dat zij positieve emoties ervaren. Dit kan onder andere worden bewerkstelligd door sociaal ondernemende initiatieven die in de stad Amsterdam zijn en nog steeds worden opgestart. Maar hoe meet je dat jouw initiatief daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de integratie van de vluchtelingen? In hoeverre wordt er nu echt impact behaald? Nesrien Abu Ghazaleh (Hogeschool van Amsterdam) houdt zich bezig met de onderzoekslijn ‘de impact van ondernemende activiteiten rond vluchtelingen’. De afgelopen maanden heeft ze onderzoek uitgevoerd in een ‘leernetwerk’ van negen sociale initiatieven rond vluchtelingen in Amsterdam. Tijdens deze sessie neemt ze jullie mee in de bevindingen uit haar onderzoek tot nu toe. Welk van deze initiatieven kan daadwerkelijk uitgroeien tot een duurzame sociale onderneming?

Elena Valbusa (UU)

InclUUsion: een brug naar mogelijkheden.
InclUusion is een project dat vluchtelingstudenten de mogelijkheid biedt om kosteloos losse cursussen te volgen bij de Universiteit Utrecht. Het is in het voorjaar van 2016 bottom-up door medewerkers van de UU opgezet als reactie op de toenemende stroom vluchtelingen in Nederland. Sinds 1 september 2016 is het project verder geprofessionaliseerd en wordt het geleid door een projectleider en een klein team studentenvrijwilligers. InclUUsion kan voor vluchtelingstudenten de opstap zijn naar een volledige opleiding, een stage, of een werkplek en helpt hen bij het vergroten van hun netwerk. De UU-gemeenschap heeft grote betrokkenheid en ondernemingsgeest getoond: in een korte tijd zijn verschillende initiatieven op het gebied van onderwijs en onderzoek door UU-studenten opgestart, zoals EnglUUsion (cursussen Engels) en InclUUsion online.

Elena Valbusa (Universiteit Utrecht) is projectleider van InclUUsion. Tijdens de presentatie zal ze terugblikken op een jaar activiteiten en ervaringen met- en bij InclUUsion. Wat heeft InclUUsion betekend voor vluchtelingstudenten? Hoe draagt dit project bij hun integratie en participatie in Nederland? InclUUsion studenten zullen ook aan de presentatie deelnemen en

Ir. Peter Linde MLD (UU)

Sociaal ondernemerschap in het academisch onderwijs
In deze lezing gaat Peter Linde (Universiteit Utrecht, bestuurs- en organisatiewetenschappen) in op zijn meest recente projecten, waarin hij sociaal ondernemerschap en onderwijs met elkaar verbindt. Linde werkt naast zijn werk als docent en onderzoeker als sociaal ondernemer. Sinds 2010 is hij actief geweest als oprichter/directeur van KaosPilots NL en het Social enterprise lab (selab). Hij vraagt zich af onder welke condities sociaal ondernemerschap kan leiden tot vernieuwing en verandering van academisch onderwijs en hoe hiermee maatschappelijke impact kan worden gemaakt? Linde benadert deze casus vanuit de praktijk: in Overvecht doceert hij sinds twee jaar een vak over sociaal ondernemerschap. De cursisten werken samen met lokale stakeholders aan het ontwikkelen en testen van een ‘value case’ voor een sociale onderneming. Dit project is een eerste stap naar het geven van vorm en inhoud aan het thema ‘community engagement’. Dit thema maakt een zeer belangrijk onderdeel uit van de gesprekken over universiteitsbrede onderwijsvernieuwing. Hoe geven we community engagement gestalte binnen het academisch onderwijs?

Gerben Nap (STRO)

De Utrechtse Euro: een complementaire munteenheid
Veel startende bedrijven ondervinden moeilijkheden om krediet te krijgen. Deze hebben ze nodig om de eerste moeilijke jaren te kunnen overleven op weg naar een gezond en winstgevend bedrijf. Gerben Nap, medewerker van de Social Trade Organisation, zal presenteren over hoe de Utrechtse Euro nieuwe mogelijkheden creëert om de lokale economie te stimuleren. De Utrechtse Euro is een digitale munt die rentevrije kredieten mogelijk maakt voor deelnemende bedrijven, mits deze bedrijven het uitgeven bij andere leden van het netwerk. Krediet wordt uitgegeven bij andere deelnemende bedrijven, hierdoor stijgt het inkomen in het netwerk, waardoor alle deelnemers profiteren. De kredietkosten kunnen hierdoor ook gedeeld worden onder de deelnemers en hierdoor zijn rentekosten niet nodig. Deelnemende bedrijven hebben toegang tot een divers netwerk van medeleden. Het Utrechtse Euro netwerk is opgezet als een community, dit creëert een sterk netwerk: lokale Utrechtse bedrijven voelen zich meer verenigd. Door de sociale cohesie te versterken, de lokale economie te stimuleren en geld vaker lokaal te laten circuleren binnen het netwerk, creëert de Utrechtse Euro een efficiënter monetair systeem.

Meld je aan voor de Social enterprise Days